S'aproven els pressupostos per a l'any 2010 a Canovelles
Divendres, 11 de desembre de 2009
Un pressupost realista i ajustat que pretén donar resposta a les necessitats del municipi en una situació econòmica difÃcil
L'alcalde de Canovelles, Josep Orive, va iniciar la sessió plenà ria de l'Ajuntament de Canovelles, celebrada ahir 10 de desembre, amb una declaració que expressava la seva solidaritat amb els tres cooperants de Barcelona Acció Solidaria segrestats a Maurità nia: Albert Vilalta, AlÃcia Gámez i Roque Pasqual. Un cop recolzada unà nimement aquesta declaració es van aprovar els pressupostos de l'any 2010, que suposen un total de 16.437.063,53 euros, amb els vots a favor dels 11 regidors de la majoria socialista del PSC i les abstencions del PP, ICV-EUiA i CiU.Â
Tot i que els experts asseguren que estem davant d'una lleugera recuperació de la crisi que pateix el paÃs, els pressupostos que es van aprovar ahir van estar marcats, com a la resta de municipis del paÃs, per la recessió econòmica que pateix l'estat. L'alcalde de Canovelles, Josep Orive, va definir el pressupost de "realista, ajustat a les necessitats financeres i equilibrat" , assegurant que segueix una polÃtica estricte de "contenció de la despesa i obtenció de recursos". Segons l'alcalde, s'ha procurat mantenir l'equilibri necessari entre els recursos provinents dels tributs locals, els ingressos propis, les transferències d'altres administracions, el recurs a l'endeutament i la capacitat de despesa amb la finalitat d'incentivar l'activitat econòmica a través de la continuïtat del programa d'inversions i dels programes d'accions promogudes des de les diferents à rees. El pla d'inversions tindrà , en aquest sentit, un pressupost total de 3.177.607,94 euros per dur a terme projectes com la piscina coberta, el projecte POUM, les la remodelació del carrer Indústria, l'adequació del local dels joves, el nou edifici al Parc de la Quitxalla, instal•lacions de l'edifici del Club Petanca, entre d'altres.Â
Pel que fa als ingressos, tot i l'aportació provinent del Fons Estatal d'Inversió Local de cara al 2010, cal destacar la disminució de les transferències provinents de l'estat a conseqüència de la crisi. AixÃ, un 36,56% dels ingressos provenen dels impostos directes i un 27,48% de les taxes i preus públics.Â
Respecte a les despeses, un 39,72% de l'import total del pressupost pertany a les despeses de personal, un 30,38% a la despesa de bens i serveis corrents, un 19,33% correspon a inversions a realitzar al municipi, un 5,6% a transferències corrents, un 3,37% a passius financers i, la resta, un 1,6% a despeses financeres.
En la seva intervenció, Antonio Mengual, regidor d'Hisenda, va fer un detallat informe dels apartats més importants del pressupost municipal destacant l'important esforç que han fet les regidores per trobar finançament complementari de l'estat, la Generalitat de Catalunya o la Diputació de Barcelona. Grà cies a aquesta feina, finalment, es destinaran 4.288.774,03 euros per l'à rea de Serveis a les persones; 7.318.240,86 euros a l'à rea de Territoris i serveis; 2.191.366,48 euros per Serveis Generals; 1.651.635,74 euros per Governació; i 987.046,42 euros per l'à rea de Econòmic financera.
Josep Orive va voler també agrair "el gran esforç que han fet els regidors de les diferents à rees per obtenir finançament, especialment subvencions, que amplien les possibilitats d'oferir més i millors serveis als ciutadans". Fet que es constata a totes les à rees i, molt especialment, a l'à rea de Serveis a les persones que, segons l'alcalde, permet continuar amb les polÃtiques socials en un moment en que cal atendre més que mai les necessitats dels sectors més afectats per la crisi.
"Un pressupost realista perquè proposem el seu compliment al 100% i equilibrat perquè els ingressos financen la totalitat de la despesa", aixà va concloure el regidor d'Hisenda la seva intervenció. L'alcalde va tancar la sessió satisfet perquè "donada la situació actual és el millor pressupost que podem presentar", valorant positivament el dià leg establert amb el grup polÃtic de CiU i ERC; tenint també en compte la posició del grup ICV-EUiA, que es va mostrar contrari als pressupostos presentats al·legant que aquests no eren els pressupostos adequats donada la situació actual de crisi; i animant a tots a col•laborar per impulsar l'economia local, ajudar als col•lectius més desfavorits davant la crisi i continuar realitzant programes i accions per al manteniment de la cohesió social i les inversions necessà ries i "fer de Canovelles un municipi modern i amb la qualitat de vida que mereixen el seus ciutadans".