Et presentem els deu indrets més singulars de Canovelles. El patrimoni de Canovelles és petit, però d’un gran valor arquitectònic i arqueològic, i aquests, són deu espais que no et pots perdre si visites el nostre municipi.
L’església parroquial de Sant Fèlix de Canovelles és un dels pocs edificis de Catalunya del primer art romànic probablement edificat en la segona meitat del segle XI i construïda amb una sola nau allargada amb bandes llombardes al voltant de tota la façana. A l’interior s’hi conserven dos quadres dedicats a Sant Roc i a Sant Andreu de finals del segle XVI. A la rectoria hi ha dues taules procedents d’un retaule on hi ha representats Sant Llorenç i Santa Puríssima. La parròquia posseïa un notable tresor d’orfebreria que va desaparèixer el 1936 amb la guerra civil espanyola. Actualment es conserva una naveta del segle XVII i una imatge de la Mare de Déu del Roser feta d’ivori.
L’Església Sant Fèlix està situada al nucli antic de Canovelles, al carrer de l’Església. És un carrer molt estret de vianants i s’hi arriba travessant la rotonda de l’avinguda de Canovelles de la Ronda Nord de Granollers en el tram que passa per Canovelles.
El mercat de Canovelles va néixer amb només tres parades a la cruïlla del que ara són els carrers Riera, Prat i Diagonal. Avui en dia és el segon mercat més important de Catalunya i és de vital importància per a la vida econòmica i social de Canovelles. Amb l’objectiu de continuar sent-ho, aposta per la millora contínua que converteixi aquesta activitat econòmica en un mercat de millor qualitat i amb més serveis per als visitants i per als marxants, així com per als veïns de Canovelles. El mercat dels diumenges es fa als carrers Riera, Sant Jordi, Diagonal, Unió, Sol, Sant Josep i al llarg del passeig de la Ribera.
Al costat de l’edifici de l’Ajuntament de Canovelles, hi ha el Bosc de Ca la Tona, un antic bosc d’alzines amb una part intermèdia plena de pins. És una petita peça de bosc que es conserva de forma irregular i allargada al centre del municipi de Canovelles. El bosc de Ca la Tona era l’antic camí de Can Camp i era propietat de la masia Ca la Tona, però actualment és un parc públic amb un roure i un lledoner que fan de guardians un a cada costat de la porta petita de l’entrada. El bosc de Ca la Tona és el centre d’algunes de les festes populars que es fan a Canovelles. La marxa popular o l’arrossada de Festa Major en són alguns exemples.
La plaça de la Joventut és la més cèntrica del municipi i amb activitat durant tot el dia. Se situa entre dels carrers de Canovelles on estan alguns dels serveis bàsics. A un cantó hi ha la policia local i el jutjat de pau, i, a tocar del carrer Indústria, el nou i vistós Local de Joves i el Centre Cultural de Canovelles. La plaça de la Joventut és el nucli de moltes de les activitats populars de Canovelles com la diada de Sant Jordi, el Carnestoltes o els concerts de Festa Major.
El nucli antic de Canovelles, d’origen medieval, representa l’atractiu més gran que posseeix Canovelles. En aquesta zona se situen els edificis i cases de pagès més antigues que conformen el patrimoni històric de Canovelles.
El nucli antic està articulat al voltant d’un carrer de vianants estret, el carrer de l’Església, que puja des de la rotonda de l’avinguda de Canovelles de la Ronda Nord en el seu tram per Canovelles. Aquest carrer comença amb la gran masia de Can Sastre i la de Ca la Rosalia i arriba fins l’Era de Can Castells. Al nucli antic és on està la parròquia de Sant Fèlix i el Campanar, entre altres. És una zona de tranquil passeig on es pot observar des d’un lloc elevat i tranquil tot el paisatge de Canovelles i el de les poblacions pròximes: les Franqueses del Vallès i Granollers.
Situada a l’avinguda de Canovelles i encerclada per les noves vies de circulació, hi ha Can Palots, una masia construïda en planta baixa i un pis amb una teulada a dues aigües. A la xemeneia de la casa hi ha gravat el número 1905, any de la seva construcció.
On estaven les terres de conreu de la masia Can Palots, ara se situa el Teatre Auditori de Can Palots. És un nou equipament cultural, inaugurat el 2006 amb 311 localitats distribuïdes entre platea i amfiteatre. Disposa d’un escenari de 9 metres d’amplada de boca per 8 metres de fons, amb les quals el teatre auditori està completament equipat per acollir la Programació d’Arts Escèniques i el públic de Canovelles i de la resta de la comarca. És, juntament amb el Campanar, el marc de referència de la producció i difusió de les arts escèniques de Canovelles.
Can Castells és un gran casal situat a la part antiga de Canovelles, al costat de la parròquia de Sant Fèlix. De façana allargada, construït amb coberta a dues aigües horitzontal a la façana. L’entrada té proteccions de pedra en els laterals per als botons dels carros.
Situada al nord-est de la casa, hi ha l’era de Can Castells, una plataforma elevada amb un banc de pedra al voltant coronada amb totxo pla. Aquest espai servia per batre el blat, i actualment, amb les vistes de Canovelles, les Franqueses i una part de Granollers en el seu gran contrast de colors, es fan actes públics i tradicionals de Canovelles, com ara la mostra de cultura popular de l’Aplec.
És un indret ombrívol de vegetació, d’un quilòmetre de llargada, que travessa el poble de Canovelles i arriba a la font de can Duran. És un torrent que neix al terme municipal de l’Ametlla del Vallès i travessa Canovelles. El Torrent de Fangues és un lloc recomanable per a la gent d’esperit sensible, ja que et trasbalsa els sentits amb la varietat de colors, sobretot a la tardor; per les espècies vegetals que conviuen en espais propers: pollancres, albes, pins, alzines, lledoners i plàtans, conviuen i omplen de vida aquest espai tan singular.
Al costat del torrent de Fangues i de la Torre de Can Duran, hi ha un indret de gran bellesa plàstica amb plàtans alts que ombregen el lloc a l’estiu i que l’omplen de color rovellat, de les fulles dels arbres, a la tardor. És la font de Can Duran, que està urbanitzada amb uns bancs i una paret de pedra al peu de la qual surt un raig d’aigua poc abundant i cau en una petita pica. És coneguda també com la font dels enamorats i és on es realitza la paellada popular el dia de l’Aplec.
Can Marquès és una formidable masia amb un pati tancat al davant, al qual s’entra a través del portal cobert amb una entrada d’arc pla de pedra picada. La planta baixa té una entrada d’arc de mig punt dovellat i un finestral central al primer pis. En el temps passat va ser una masia magnífica on hi tenien un gran ramat d’ovelles. Actualment la casa és la seu d’un projecte col·lectiu de producció que desenvolupen i potencien l’agricultura ecològica amb criteris agroecològics: La Kosturica.
A la masia de Can Marquès s’arriba agafant la sortida de la C-17: Granollers, Canovelles, Caldes de Montbui. Un cop a l’antiga carretera de Granollers a Caldes en el tram de Canovelles a Lliçà d’Amunt hi ha un desviament amb uns indicadors cap a la zona urbanitzada de Can Marquès i diverses fàbriques. Tot recte, deixant les fàbriques a l’esquerra, de seguida es troba un camí de terra a mà dreta amb una masia i uns porxos al final, això és Can Marquès.
L'antic Ajuntament de Canovelles està situat al carrer de l'Església, al nucli antic del municipi. És una casa de planta baixa construïda l'any 1908, amb la data de la seva construcció sota la llinda de la porta d'entrada amb la representació d'un ca. És l'edifici de les antigues dependències municipals, escola i casa de la mestra; ara és un equipament municipal anomenat Casa Nostra.

Ajuntament de Canovelles
Plaça Ajuntament, 1 - 08420 Canovelles
Tel: 93 846 45 55 - Fax: 93 846 53 02
Amb la col·laboració: 